Istoria SEO
Webmaster-ii si furnizorii de continut au început sã optimizeze situri pentru motoarele de cãutare începand de la mijlocul anilor 1990, cand primele motoare de cãutare catalogau reteaua Web timpurie.
Initial tot ce trebuia fãcut de webmasteri era sã adauge pagina, sau URI, la diferitele motoare de cãutare, care trimiteau un “paianjen” (“spider”) pentru a “se târî” (en: “crawl”) prin paginã, extrage legaturi catre alte pagini si sã returneze informaþiile de pe o paginã pentru a fi indexate. Procesul pesupune copierea paginii de cãtre paianjeni si stocarea pe propriile servere, unde un al doilea program, numit “indexator ” (en: “indexer”), extrage diferite informatii despre paginã, precum cuvintele continute si locul lor în paginã, precum si orice ponderi pentru cuvinte specifice, dar si legaturile cãtre alte pagini, care sunt adãugate printr-o manierã de programare care le face adecvate pentru târâre la o datã ulterioarã.
Proprietarii de situri au început sã recunoascã valoarea clasificãrii superioare si a vizibilitãtii, creând o oportunitate pentru practicantii SEO “white hat” (pãlarie albã) si “black hat” (pãlãrie neagrã).
Printre “White hat” se numãrã acele companii care folosesc tehnici considerate “legale” pentru promovarea site-urilor în cadrul motoarelor de cãutare. În mare parte, acestea se bazeazã pe optimizãri aduse structurii paginilor continute în cadrul site-ului pentru a fi corect interpretate si evaluate de algoritmii de atribuire a rangurilor folosite de motoarele de cãutare.
Un numãr mare de bloguri si de forumuri de discuþii au apãrut, inclusiv în limba româna, care oferã creatorilor de site-uri îndrumãri si sfaturi referitoare la cum trebuie construite paginile web pentru a fi optimizate din punct de vedere al motoarelor de cãutare.
Cea mai devreme folosire a frazei “search engine optimization” a fost intr-un mesaj spam postat pe Usenet pe data de 26 Iunie 1997.
La începuturile Internetului, motoarele de cãutare afisau în urma unei cãutari, pagini în a cãror descriere se afla cuvântul de cautare. Deoarece webmaster-ii (proprietarii de site-uri) au fãcut abuz de acest factor, motoarele de cãutare au alcãtuit algoritme mult mai complexe, care includ:
- Textul cuprins între etichetele
- Nume de domeniu
- Elementele HTML
- Etichetele HTML
- Frecventa unui cuvânt cheie, atât în paginã cât si global
- Sinonime ale cuvântului cheie
- Atributele ALT pentru imagini
- Titlul link-urilor
- Numãrul total de hyperlink-uri de la si spre o paginã
- Calitatea site-urilor de la care pleacã link-uri spre o paginã
- Vechimea unui site
În sens larg , SEO reprezintã o componentã a Marketing-ului prin faptul cã necesitã întelegerea modului în care functioneazã algoritmii de cãutare si ce ar cãuta vizitatorii, pentru a stabili o corespondentã cu site-urile care oferã ceea ce acestia cautã. Anumite tehnici SEO pot implica optimizarea codãrii unui site, fãrã a face modificãri vizibile pentru vizitatori, precum ierarhizarea structurii sitului, evitarea sau rezolvarea unor probleme care ar putea impiedica motoarele de cãutare sã indexeze complet site-ul. Alte eforturi mai vizibile ar fi includerea de continut unic care este usor indexat si extras de pe site-uri web.
Termenul SEO poate sã se refere si la “Optimizatori pentru Motoare de Cãutare”, un termen adoptat de industria consultantilor care se ocupa de optimizarea site-urilor în numele clientilor precum si de angajatii proprietarilor de site-uri care pot lucra SEO în interiorul firmei.
Consultantii SEO propun adesea SEO ca un serviciu singular, facând parte dintr-o campanie mai mare de marketing. Deoarece un proces de optimizare eficient poate cere schimbãri în codul sursã al site-ului, este recomandat sã fie inclus în dezvoltarea initialã si design-ul site-ului pentru a ajunge sa fie “Search Engine Friendly”. Termenul de “Search Engine Friendly” ( “Prietenos Motoarelor de Cãutare”) este folosit pentru a descrie design-ul, meniurile, sistemul de management al conþinutului si al cosului de produse care poate fi optimizat usor si eficient.
Se spune ca Google are peste 300 de factori în componenþa algoritmului de afisare a rezultatelor, ceea ce a creat numeroase polemici legate de tacticile folosite pentru SEO, în randul webmaster-ilor.